•  
Byhus i London til over 100 mio. kroner

Indretningsarkitekten René Dekker fik en meget klar opgave, da han blev hyret til at indrette et helt nyt byhus i Kensington. Kodeordene til indretningen var offwhite, creme og funky. De eneste yderligere oplysninger var, at beboerne var et særdeles velhavende internationalt par med fem næsten voksne børn, og at familien var vant til et luksusliv, som de fleste kun kan drømme om. Resultatet er blevet et imponerende hjem med en slutpris på over 100 millioner kroner, og familien var da også mere end tilfreds.

Foto: James Silverman Tekst: Veronica Simpson

 

Gennem sin mere end 20 år lange karriere som indretningsarkitekt har René Dekker stået over for en del udfordringer, men ingen af dem har nogensinde været defineret så kortfattet som denne opgave i London. Det nyopførte Kensington-byhus skulle indrettes luksuriøst og lyst, og budgettet var så elastisk, at det stort set var op til ham og interiør- og arkitekturkonsulenterne SHH at skabe et hjem, der ville overraske og behage den luksusvante familie.

1.100 kvadratmeter skulle indrettes

”Det tog lidt tid for mig at finde ud af, hvor jeg skulle begynde,” indrømmer han. Der var trods alt mere end 1.100 kvadratmeter at lege med, bestående af blandt andet entré, spisestue, alrum, biograf, poolområde og seks soveværelser med tilhørende toiletter – det hele fordelt over seks etager.
René Dekkers store øjeblik i processen var, da han fandt det sølvfarvede ’boble’-tapet fra Abbott & Boyd, som pryder poolområdet med sin tekstur og glans (det er fuldt vaskbart og vandafvisende). Dette inspirerede ham til de gigantiske glasfiberskulpturer, der hænger på væggene – tre sølvfarvede og tre hvide – som Dekker designede, så de matcher tapetets boblemønster.
Den røde tråd i indretningen er en åndeligt legende luksus, som er gennemgående i hele huset. Selvom farvepaletten er bleg, er der så mange forskellige lag og strukturer, at det aldrig bliver kedeligt. Samtidig er der valgt dristige møbler omhyggeligt placeret side om side med til tider bizart inventar, som tilsammen giver huset et udtryk, som var det fra en anden verden. ”Vi har fundet så mange ting, der var sindssygt smukke, og som lå lige til højrebenet til dette hus,” fortæller Dekker.

Da hans oprindelige forslag til indretningen kom tilbage fra kunden, var det med et rungende ”JA” til det hele. Det eneste forbehold var, at tæpperne i alle rum, bortset fra det store soveværelse, skulle være lidt mindre hvide af praktiske hensyn. ”Da vidste jeg, at vi kunne skubbe grænserne lidt længere. Det, at kunden kun havde dette ene forbehold, gav mig selvtilliden til at fortsætte i samme retning.”

Ingen kompromiser nødvendige

Heldigvis var det ikke nødvendigt med de store arkitektoniske indgreb bortset fra at tilføje nogle brusekabiner på gæstetoiletterne. Så Dekker og SHH-holdet kunne straks begynde arbejdet med at omdanne rummene. Huset er en nybygget, moderne version af et klassisk georgiansk byhus i London. Selvom det er seks etager højt, har alle værelserne generøse loftshøjder – i modsætning til en original georgiansk ejendom, hvor loftshøjden bliver mindre og mindre, jo højere op i ejendommen man kommer. ”Proportionerne er fabelagtige, og der er ingen detaljer, vi er nødt til at gå på kompromis med. Der er ingen store gesimser eller dybe ildsteder, vi skal arbejde os uden om,” siger Dekker.

Perlemor og sølvfarve

Det område i huset, Dekker er mest tilfreds med, er første sal med soveværelse, hans og hendes badeværelse og tilhørende påklædningsværelser, som alle leder ud til en smal gang. Soveværelset beskriver Dekker som det ”mest originale” ¬– det er en paladsagtig godbid i sølv, hvidt og glas. ”Vi har fundet nogle helt fantastiske hvide ting, som vi blander med uld, silke, læder og fløjl.” Dekker synes selv, det var et mesterligt træk at beklæde væggene i entréen med perlemorsfliser. Disse små, skinnende fliser er limet på i et forskudt ’murstensmønster’, som skjuler flisesamlingerne. Deres glitrende skær er en fin kontrast til Semi Semainier-skulpturen af gips og træ, som ligner et højt møbel. Det er kunstneren Rabih Hage, der har kreeret kunstværket.
Den sølvfarvede finish til Boffi-soveværelsesmøblerne (kaldet Chrome) er også spektakulær – hvor bladsølv ville give en marmoreret effekt, kan Boffis special effects-team skabe et look af rent, smeltet kviksølv, og heldigvis var kunden overbegejstret over løsningen.

Cirkler giver blødhed til firkantede rum

En anden elegant løsning, Dekker og hans hold kom med, var til det 66 kvadratmeter store receptionsområde, som man kommer til gennem de store dobbeltdøre fra entréen. Dekker designede et tæppe i tre stykker, der var inspireret af stoffet fra puderne i sofaerne. Den centrale, cirkulære del af tæppet gør, at man helt naturligt stopper op, når man kommer ind i rummet, og det giver gæsten en lejlighed til at vælge, hvilken del af rummet man ønsker at opholde sig i – den mere feminine, hyggelige side til venstre eller den mere maskuline, formelle side til højre. Ved at bruge samme stof på udvalgte møbler i begge rum får man knyttet dem bedre sammen. ”Rummet er så stort og så firkantet, og derfor hjælper blødheden fra cirkler og kurver med at skabe balance i rummet.” siger Dekker.


Biografen er også et stort hit hos familien, især takket være den komfortable Boa-sofa med alle velourpuderne midt i rummet. I hver ende af rummet er der gennemsigtige velourgardiner, og når gulvlamperne placeres på indersiden af gardinerne, skaber det en hyggelig, klubagtig stemning, som er fremragende til fester.

Farver til børnene

Dekker fik lov til at løsrive sig fra den stramme hvid-creme-palet i børnenes værelser. Det yngste barns værelse er udstyret med et turkist gardin af syreætset filt, der kaster filigranmønstre på gulvet, når solen skinner igennem det. Når man bevæger sig gennem huset, er det de små detaljer som disse, der springer en i møde. Som for eksempel lyset, der leger gennem gardiner eller skinner i krystallamper, den overraskende sammenblanding af forskellige overflader og fine dekorationer, et gardin i stuen, der skjuler døre, der ikke anvendes, og så videre. ”Det er, som om nogen har taget en diamanthalskæde og strakt den gennem huset. Dekorationerne er meget dekorative men samtidig underfundige og lunefulde,” fortæller Dekker.
Dekkers designteam morede sig i øvrigt med at designe og hånddekorere puder til alle værelserne – der er 150 puder i huset, som alle er unikke og skræddersyede!

I sin jagt på inventar til huset var Dekker nødt til at finde alternative leverandører. Hans foretrukne butikker i Chelsea Harbour og på Kings Road var ikke tilstrækkelige til denne opgave. Dekker brugte i vid udstrækning internettet til at finde helt unikke ting, som for eksempel de smukke krystalglober over spisebordet og de spændende loftslamper i soveværelset, som han fandt på en tysk hjemmeside.

Opgaven har været Dekkers hidtil bedste og mest interessante. Det faktum, at han efter en meget kort briefing fik helt frie hænder og et budget uden begrænsninger, gjorde det muligt at nå et resultat, som er helt unikt.

Fakta om ejendommen

Den er bygget som en moderne fortolkning af de klassiske, høje, georgianske byhuse. De tre nederste etager indeholder biograf, poolområde, tjenesteboliger, dagligstue, en stor, formel spisestue og et stort receptionsområde i forbindelse med entréen. Master bedroom med tilhørende bade- og påklædningsværelser fylder yderligere én hel etage, og børnenes værelser, alle med tilhørende badeværelser, fylder de øverste to etager. 1100 kvadratmeter i alt.

Luk

 
Administrator 2010-02-15 16:18:03
Great

rating

 
19
Get Adobe Flash player

Læs seneste nummer her: